اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد که قرار است بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر در قالب جشنواره «مد موقر» از 28 مهر تا 3 آبان در شهر شیراز برگزار شود. خبری که به جز اعلام اولیه و یک مصاحبه رسمی درباره آن، پیوست رسانه ای دیگر و حتی اعلام فراخوان هم نداشت و در میانه تغییر وزیر و مدیران ارشادی به محاق فراموشی سپرده شد. آنچه مشخص است عدم برگزاری جشنواره «مد موقر» در موعد زمانی اعلام شده است، اما علت عدم برگزاری و روند تصمیم گیری درباره جدا شدن بخش ملی از بین المللی از موضوعاتی است که اطلاع رسانی درستی درباره آن صورت نمی گیرد.
به گزارش ایسنا، مدتی بعد از تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در مجلس شورای اسلامی در سال 1385، جشنواره ای در حوزه پوشاک در ابتدا با نام «جشنواره ملی طراحی لباس ایرانی _ اسلامی» و سپس از سال 1390 با نام «جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» به عنوان بزرگ ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس ایران آغاز به کار کرد.
در این میان هرچند این جشنواره عنوان «بین المللی» را یدک می کشید، اما به جز یک دوره عملا تاکنون خبری از حضور طراحان و برندهای خارجی در این جشنواره نبوده است؛ اتفاقی که سبب شد تا سرانجام مسئولانِ وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم به فکر جدا کردن بخش ملی از بخش بین المللی جشنواره بیفتند تا شاید از این طریق بخش خارجی نیز رونق بگیرد. بر این اساس در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری بود که دبیرخانه دائمی بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر با عنون «مد مُوَقر» به شیراز انتقال پیدا کرد.
«ترویج توجه به نظام اخلاقی در سبک پوشش خانواده ایرانی» به عنوان هدف این رویداد اعلام شده بود و امامی _ رئیس وقت کارگروه ساماندهی مد و لباس _ «مُد موقر» یا مادست فشن (Fashion Modest) را یک رویکرد در صنعت مد و لباس معرفی کرده بود که قرار بود بر پوشش متناسب با ارزش های اخلاقی افراد جامعه تمرکز کند.
مسئولان وقت، شیراز را به عنوان نماینده فرهنگی ایران در نظر گرفتند چراکه این شهر را نشان دهنده بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی به مهمانان خارجی می دانستند. از سوی دیگر دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز علت دیگر انتخاب این شهر را تحقق شعار عدالت فرهنگی خوانده و به ایسنا گفته بود: «یکی از شعارهای دولت سیزدهم عدالت فرهنگی بود؛ بنابراین اینکه همه جشنواره ها در تهران برگزار شود با این رویکرد همخوانی ندارد به همین خاطر به فکر کار در استان هایی که ظرفیت های خوبی دارند هم هستیم. شهر شیراز ظرفیت بین المللی خوبی دارد و این کمک می کند شیراز در این فستیوال بین المللی طی سال های بعد تبدیل به یک برند در میان فستیوال های معتبر جهانی شود.»
بیشتر بخوانید:
آغاز به کار جشنواره «مُد مُوقر»
انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز
سرانجام نامشخص جشنواره «مد موقر»
پس از رونمایی از پوستر جشنواره «مد موقر» در شیراز در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، بخش بین المللی جشنواره به عنوان جهانی ترین رویداد پوشاک ایران معرفی و اعلام شد که قرار است این رویداد روزهای پایانی مهر ماه امسال با حضور حدود 20 کشور با ویژندهای مختلف (برندها) برگزار شود. رویدادی که امامی _ رئیس وقت کارگروه مد و لباس _ معتقد بود: «مد موقر قرار است ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت گرا و مطالبه گر در عرصه صنعت هنرِ مُد تبدیل کند» اما با وجود معرفی دبیر بخش آموزش و دبیر بخش نشست های علمی، به سرانجام مشخصی نرسید.
پوستر رونمایی شده جشنواره «مد موقر»تغییر پشتِ تغییر!
«جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» به لحاظ قدمت برگزاری، به تعبیری «تَه تغاری» جشنواره های فجر محسوب می شود؛ جشنواره ای که با احتساب مدت زمان برگزاری آن باید به یک بلوغ نسبی می رسید؛ بنابراین انتظار می رود تصمیم گیری برای برگزاری دوره سیزدهم آن بر مبنای اصلاح چالش ها و مرور آزمون و خطاهای گذشته باشد، نه بازگشت به نقطه آغاز ماجرا
پس از انتقال دبیرخانه این رویداد به شیراز؛ به دنبال وقایع پس از شهادت آیت الله رئیسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری؛ تغییرات در بدنه شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد بالادستِ کارگروه ساماندهی مد و لباس، این کارگروه را هم تحت تاثیر قرار داد؛ به شکلی که ابتدا 9 خرداد ماه عاطفه خادمی _ دبیر شورای فرهنگ عمومی _ با حفظ سمت به عنوان سرپرست کارگروه ساماندهی مد و لباس معرفی شد، اما در کمتر از یک ماه یعنی در تاریخ 2 تیر ماه، محمدمهدی اسماعیلی _ وزیر وقت فرهنگ _ در حکمی زهرا گلپایگانی را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.
این تغییرات درونی و در ابعاد بزرگ تر تغییر در ساختار کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می دهد که برخی سیاست گذاری ها و تصمیمی گیری ها برای برگزاری جشنواره «مد موقر» دستخوش تغییرات شده است، به شکلی که حتی طی 4 ماه فرصتی که امکان انتشار فراخوان شرکت در جشنواره وجود داشت (از خرداد تا شهریورماه) نه فراخوانی منتشر شد و به دنبال آن نه حالا که در روزهای پایانی مهرماه هستیم، خبری از برگزاری جشنواره «مد موقر» به گوش می رسد.
از سوی دیگر بر اساس آخرین خبرهایی که سایت کارگروه ساماندهی مد و لباس منتشر کرده است، مسئولینِ جدید در حال برگزاری جلسات هم اندیشی برای برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با حضور ذی نفعان حوزه بودند، اما در همان خبرها هم اشاره ای به جدا شدن دو بخش ملی و بین المللی جشنواره نشد و تنها چیزی که بر آن تاکید شد «اهمیت دادن به بخش بین الملل جشنواره» بود. موضوعی که به وضوح نشان می داد حداقل فعلا دیگر خبری از جشنواره «مد موقر» نخواهیم شنید و این موضوع از دستور کار خارج شده است.
کرکره پایینِ کارگروه ساماندهی مد و لباس
این در حالی است که نه تنها این تصمیم جدید به شکل رسمی اعلام نشد بلکه حتی خبری از سایر فعالیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس هم به گوش نمی رسد. سایت کارگروه بیش از سه هفته است که از دسترس خارج شده و مخاطبانی که به دنبال اخبار جدید فعالیت های کارگروه هستند با هربار مراجعه به سایت با پیام «محتوای این صفحه در حال بروز رسانی می باشد» روبرو می شوند. همچنین آخرین خبر منتشر شده در «کانال بله» کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره اقدامات کارگروه نیز مربوط به 7 شهریور ماه یعنی یک ماه و نیم قبل است.
صفحه نخست سایت کارگروه ساماندهی مد و لباساما مهم ترین چالش کارگروه ساماندهی مد و لباس چیست که حتی برگزاری یک جشنواره بین المللی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؟
کارگروه ساماندهی مد و لباس نهادی فرابخشی است که به دلیل موضوع های ساختاری، دبیرخانه آن ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، اما مسئولیت آن تنها متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و سایر دستگاه ها هم باید در اجرای سیاست های آن همکاری کنند، درحالی که عملا کمتر چنین اتفاقی می افتاد. چالش های وابسته به این عدم همکاری ها در نهایت سبب شد تا با تصویب هیئت وزیران، دبیرخانه کارگروه به شورای فرهنگ عمومی منتقل شود. به عبارتی تلاش شد با هدف افزایش کارآمدی کارگروه و اهتمام بیشتر دستگاه ها به اجرایی کردن تکالیف، این جابجایی ساختاری صورت گیرد. هرچند این تغییر به معنای ارتقای ساختار کارگروه نبود، چراکه شورای فرهنگ عمومی هم ظرفیت بالایی در پیشبرد اهداف کارگروه مد و لباس نداشت.
دست نگه دارید؛ تغییرات در راه است!
با این حال تغییرات ساختاری در کارگروه در این نقطه تمام نشد زیرا زهرا گلپایگانی در پنجاه و ششمین جلسه کار گروه ساماندهی مد و لباس، اعلام کرد: «کارگروه سابقا ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته بود و هم اکنون با تغییرات صورت گرفته ذیل حوزه وزارتی قرار گرفته است.» موضوعی که البته توضیح بیشتری درباره آن ارائه نشد و با توجه به احتمال تغییر دوباره دبیر و سایر کارکنان کارگروه ساماندهی مد و لباس به دنبال تغییر سایر مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان دهنده آن است که احتمالا مجددا برخی سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها را تغییر می دهد. تغییراتی که با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا جشنواره های فجر، احتمالا اولین نمود بیرونی آن را در برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی مد و لباس فجر شاهد باشیم.
این درحالی است که «جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» به لحاظ قدمت برگزاری، به تعبیری «تَه تغاری» جشنواره های فجر محسوب می شود؛ جشنواره ای که با احتساب مدت زمان برگزاری آن باید به یک بلوغ نسبی می رسید؛ بنابراین انتظار می رود تصمیم گیری برای برگزاری دوره سیزدهم آن بر مبنای اصلاح چالش ها و مرور آزمون و خطاهای گذشته باشد، نه بازگشت به نقطه آغاز ماجرا. هرچند هنوز هیچ اطلاع رسانی درستی نه درباره تصمیم به لغو برگزاری جشنواره «مد موقر» صورت گرفته است و نه حتی می دانیم آیا سیزدهمین دوره از «جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» در بهمن ماه برگزار می شود یا ممکن است مشابه اتفاقی که برای یازدهمین دوره از این رویداد رخ داد، برگزاری جشنواره به زمانی دیگر موکول شود.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}